Dagens boktips x flera


Hej Ninni

Idag tänkte jag att jag skulle komma med ett tips om den senaste boken jag läst, men sedan började jag fundera lite på vilken typ av böcker jag gillar och då insåg jag att detta brev kommer att innehålla betydligt mer än ett boktips. 
Jag har redan konstaterat att jag i stort sett aldrig läser deckare, men det betyder inte att jag inte gillar spänning. Det måste ju finnas något som gör att man vill vända blad och ta reda på vad som kommer hända härnäst, men spänning behöver ju inte ha med mord och ond bråd död att göra. Berättelsen måste helt enkelt drivas framåt av något som håller kvar läsarens intresse - ett mysterium, en gåta att lösa...
Nu känner jag plötsligt att jag säger emot mig själv lite, kanske jag gillar deckare ändå, men den typ av böcker jag syftar på är en annan slags deckare än de som handlar om poliser som löser mordfall. 
Spänningsromaner ska det vara, men de som väcker mitt intresse har också inslag av kultur, religion och historia.

Innan jag kommer till min senaste läsupplevelse tänkte jag nämna några andra böcker som jag varmt rekommenderar. Först och främst de välkända böckerna om professor Robert Langdon av Dan Brown, framför allt då Da Vinci-koden och min absoluta favorit Änglar och Demoner. Jag gillar böckerna just för författarens förmåga att förvandla sina kunskaper i kultur- och religionshistoria till nervkittlande spänning.
Nästa författare är Kate Mosse (Nej, det är inte supermodellen, som ju inte har samma stavning av efternamnet :P ) Jag har läst flera av hennes böcker, men det är framför allt Labyrinten som jag skulle vilja tipsa om. Hon skriver om förföljelsen av katarerna i medeltidens Frankrike och hon blandar religion, historia, dåtid och nutid.
Jag har också läst en del böcker som handlar om asiatisk historia. Jung Changs Vilda Svanar, som "skildrar tre generationer kvinnors liv i 1900-talets Kina och är ett fängslande vittnesbörd om en våldsam epok som innebar stora förändringar och där politikens inverkan på människors liv var enorm."
Japans historia skildras i Lesley Downers Den Sista Konkubinen och i Det Rena Landet av Alan Spence.
Sedan har vi ju också inte att förglömma den svenska författaren Vilhem Mobergs klassiker Romanen om Utvandrarna om de människor som emigrerade från Sverige till Amerika på 1800-talet. Kanske inte direkt en spänningsroman, men lika bra för det.
Det var bara några exempel på böcker du bör läsa om du gillar spänning och historia. Det finns givetvis många fler, men brevet skulle bli så orimligt långt om jag räknade upp dem alla. Det kommer dock fler eftersom istället. Nu till boken jag egentligen skulle tipsa om och det är Katerdralen vid havet av Ildelfonso Falcones de Sierra:

 (Bild från adlibris.com)

"Bernat Estanyol, en livegen bonde i 1300-talets Spanien, tvingas av den brutale feodalherre att lämna både hustru och gård. Med sin lille son Arnau flyr han till Barcelona, staden där förrymda trälar har chansen att bli fria och finna lyckan.
Arnau växer upp i den myllrande storstaden och möter människor som kommer att följa honom resten av livet - i vänskap och svek, i kärlek och krig. Pojkens liv sammanlänkas med byggandet av Santa Maria del Mar, folkets egen katedral. Medan det storslagna bygget reser sig allt högre mot himlen får vi följa Arnaus dramatiska färd ut ur fattigdomen och förtrycket på väg mot samhällets högsta topp. Men hans öde ligger i inkvisationens händer...
Katedralens vid havet är en levande och fascinerande skildring av Barcelonas storhetstid som viktig handels- och sjöfartsstad. Den speglar ett samhälle präglat av stora sociala orättvisor, pestens härjningar och religionens hårda grepp om folket. En gripande historia om okuvlig frihetslängtan och gränslös passion."

Det här är en tegelsten på över 600 sidor och även fast det ligger några böcker på nattduksbordet som väntar på att läsas så känner jag mig inte så manad att kasta mig över dem, men jag är säker på att lässuget snart kommer tillbaka, måste bara pausa lite först och sedan är det ju så att det går lite långsammare med läsningen när man jobbar och är trött på kvällarna. Nu ska jag fortsätta min lediga onsdag med lite historia på tv faktiskt.


"History is not what happened, it is what someone wrote down"


Kram!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0