Morotskaka med smak av pepparkaka


Hej Ninni

Jag älskar morotskaka och när jag hittade en juligare variant av detta bakverk så var jag ju så klart tvungen att testa och gott blev det. Kakan innehåller Pepparkaksfil och nu när jag skriver detta så kommer jag på att jag faktikst inte vet om alla mejerier har detta. Här uppe kommer det varje år till jul och efter att ha googlat lite så ser jag ju att även mer sydligare mejerier har egna varianter av denna produkt, så det är bara att baka på:


(Bild från norrmejerier.se)


Morotskaka med pepparkaksfil

ca 20 små bitar

2 stora morötter
50 g smör, smält
1 dl pepparkaksfil
2 dl fint råströsocker
3 ägg
2 ½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
½ tsk bikarbonat

smör och ströbröd till formen

200 g färskost t ex philadelphiaost
4 msk florsocker
finrivet skal av ½ apelsin och
2 msk saft
1 dl torkade tranbär

Sätt ugnen på 175º. Skala och riv morötterna fint. Smält smöret och blanda med pepparkaksfilen. Häll i sockret och rör ned äggen ett i taget. Lägg i morötterna. Blanda mjölet med bakpulver och bikarbonat och vänd försiktigt ner i degen. Smöra och bröa en liten långpanna ca 20x30 cm.
Fyll formen och grädda kakan i mitten av ugnen ca 30 minuter. Låt svalna.
Blanda ihop färskosten med florsocker, finrivet apelsinskal och saft. Hacka tranbären till ett fint strössel. Bred glasyren på kakan och skär den i fyrkantiga bitar. Toppa med tranbärsströsslet.



Nu väntar ett kvällspass på cirkusen och sedan en ny jobbhelg - bara 8 dagar kvar till jul!!

Kram!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0