En köttbulle till?


Hej Ninni

Jobbhelgen är över och en sak är då säker - aktiviteten framför alla andra som folk ägnar sig åt så här i juletid måste vara att äta, åtminstone med tanke på hur mycket de handlar.
Jag har aldrig riktigt greppat det här med julmat. För vissa är det det bästa som finns och de kan knappt vänta till de får äta årets första julbord. Jag är visserligen lite kräsen när det gäller mat, den gravade laxen och alla sillar går till exempel helt bort för mig, kan helt enkelt inte med rå fisk. Sedan har vi köttbullar och prinskorv och det är väl sådant som folk äter mest varje dag, så varför skulle det vara extra gott till jul? Det enda som jag egentligen inte kan tänka mig att vara utan är julskinkan, med lite äppelmos till. Det är mitt enda absoluta måste på julbordet, annars kan det lika gärna vara...
Julmaten är ytterligare en sak som vi minskat på i vår familj. Det finns helt enkelt ingen anledning att köpa en massa mat som ingen egentligen tycker om bara för att det ska vara så. På vårat julbord finns fortfarande traditionell julmat, bara något mindre än det var tidigare. 
Jag kan tänka mig att det är många julmatsentusiaster som skulle protestera vilt om de hörde mig, men det där med att trycka i sig julmat till man nästan mår lite illa, åka långt och betala dyrt för att kunna äta det allra bästa julbordet, det är inte min grej - och som jag nämnt tidigare så har det inte blivit bättre av att ha det jobb jag har. När man efter veckorna innan jul sett den enorma mängden mat som folk bär hem inför denna högtid, ja då blir man inte så där jättesugen på att själv sätta i sig alldeles för mycket mat för ens eget bästa...

(Bild från julmat.nu)

Julbaket och allt gott som kommer av det är dock en helt annan sak, så nu ska jag ta mig en lussekatt och ladda inför den allra sista veckans julkommers :)

Kram!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0