Är du vad du äter?


Hej Ninni

Tänkte att jag skulle förklara det här med LCHF lite mer nu när jag delat med mig av ett recept från en bok som handlar om detta sätt att äta. Om du inte redan känner till det så står LCHF för Low Carb, High Fat. Det handlar alltså om att minska ner på kolhydraterna eller i stort sett helt ta bort dem från den kost man äter.
 
Det är absolut inte så att jag håller mig till LCHF till 100 %, inte alls! Men jag har minskat på mängden pasta, ris och potatis jag äter eftersom jag tror att det helt enkelt är bättre för en, mer hälsosamt. Sen så tycker jag helt enkelt att det är ett gott sätt att äta. Jag tar mycket hellre en sallad som tillbehör än portion ris eller liknande. Säg dessutom den rätt som inte smakar bättre med lite grädde i ;) Recepten som jag stött på hittills har alla också varit ganska okomplicerade att tillaga.

Jag brukar försöka att hålla mig borta från allt för mycket kolhydrater under veckorna och sen unnar jag mig lite mer under helgerna istället. Detsamma gäller godis och annat onyttigt, men läs försöker! Vissa veckor går ju såklart bättre än andra :)

Mitt stora problem är bröd! Älskar helt enkelt bröd i alla former och om det vore hälsosamt skulle jag med lätthet kunna leva på enbart mackor ;) Jag har provat att baka low-carb bröd och jag har ett recept som är riktigt bra (kanske delar med mig av det någon dag), men det är ändå inte samma sak! Jag kan inte avstå helt och hållet från bröd och jag ser ingen anledning till det heller eftersom jag trots allt har minskat ner på även det - trots att det tar emot ;)

Så det är alltså så jag försöker äta och inte äta. Precis som allt annat så finns det ju trender också kring kosten och LCHF är väl en av de senaste av dessa trender, men jag känner att detta funkar för mig även om jag som sagt inte följer filosofin slaviskt :)

 Bild från google


Kram!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0