Baka, baka liten kaka


Hej Ninni

Imorgon kväll har jag alltså bjudit in några nära och kära på lite fika och jag tänkte att jag skulle bjuda på något jag inte bakat tidigare. Vem ska annars vara försökskaniner om inte mina kära gäster :)
Ikväll har jag alltså för första gången bakat Whoopies. Jaha, och vad är det då kanske du undrar? Whoopies eller Whoopie Pies påminner om de populära franska marängliknande bakverket Macarons. Whoopies är dock amerikanska och betydligt lättare att göra än Macarons som kräver lite mer av bagaren. Whoopies är mjuka småkakor med krämig fyllning snarlik den frosting som används till cupcakes. Whoopies går att göra i vilken smak du vill, både när det gäller kakan och fyllningen.
Vad jag förstår från de många, många bloggar där Whoopies beskrivs så var orginalet en chokladwhoopie med marshmallow fluff som fyllning. Den fanns med i kokboken "Yummy Book" med tryckår 1930. Tydligen är det dock lite svårt att helt få klarhet i Whoopiens ursprung, men den vanligaste teorin är att de från början kommer från Amishsamhällen i Pennsylvania. Kvinnorna packade där i hemlighet sina mäns lunchlådor med dessa bakverk. När männen upptäckte vad som vankades till efterrätt hördes helt enkelt ett - whoopie!! :)
Man kan göra Whoopies i vilken storlek man vill och vissa väljer också att dekorera dem med strössel och/eller glasyr.

Jag bakade idag två olika sorters Whoopies: Limewhoopies med blåbärsfyllning och chokladwhoopies med hallonfyllning. Imorgon tänkter jag göra Citronwhoopies med vit chokladfyllning. Här kommer recepten:

Limewhoopies med Blåbärsfyllning

(ca 15 st)

100 g mjukt smör
1 ¼ dl strösocker
1 ägg
skal av 2 lime
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 ½ tsk vaniljsocker
1 tsk salt
½ dl mjölk

Fyllning:
300 g philadelphiaost
100 g vit choklad
100 g blåbär

Vispa smör och socker krämigt och tillsätt ägget och limeskalet. Blanda de torra ingredienserna och sila ned i smeten varvat med mjölken. Klicka ut smeten på en plåt med bakpapper och grädda i 175 grader i ca 10 minuter. 
Smält den vita chokladen och låt svalna något. Vispa philadelphia krämigt och blanda ned chokladen. Mosa blåbären och vänd ned i smeten. Spritsa ut fyllning på hälften av kakorna och lägg ihop dem två och två.






Chokladwhoopies med hallonfyllning

Här tar du såklart bort det rivna limeskalet och tillsätter istället ½ dl kakao och minskar mängden vaniljpulver till ½ tsk för att istället öka mängden mjölk till 1 ½ dl.

Fyllning: 
400 g Philadelphiaost
2 msk florsocker
2 msk vaniljsocker
4-5 msk Dr Oetker Raspberry sauce


        
                                                                                                            

Bild 3 från google


Citronwhoopies med vit chokladfyllning

Istället för limeskalet tillsätter man skalet av en riven citron. Tillsätt även lite gul karamellfärg så att de blir extra gula.

Fyllning:

200 g philadelphiaost
50 g vit choklad
25 g smör
3 msk florsocker

Smält vit choklad och smör över vattenbad. Vispa samman med Philadelphia och blanda sedan i florsocker. Vispa till en jämn smet.

Bilder imorgon :)

Mina Whoopies blev lite större än jag tänkt mig och de var väldigt mastiga när jag smakade dem, så det blir nog att dela dem på hälften när de ska serveras. Imorgon ska jag också baka min födelsedagstårta, så recept på den kommer senare.
 
Kram!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0