Dagens lunch: Kyckling


Hej Ninni

Efter en kort dag på jobbet så blev det en förenklad version av Flygnade Jakob till lunch. Så här kommer alltså ett recept som inte innehåller fisk, för jag äter faktiskt annat också ibland ;) Receptet hittade jag i boken
LCHF på mitt sätt - 100 recept med nästan inga kolhydrater! av Ulrika Davidsson (Ica Bokförlag, 2010):

Flygande Jakob

4 portioner

1 grillad kyckling
1 msk smör
1 paket bacon, 120g
1 orange paprika
2 dl vispgrädde
½ dl chilisås
salt och vitpeppar
1 dl saltade jordnötter                 

 

Sätt ugnen på 225 grader. Bena ur kycklingen och dela den i mindre bitar. Lägg i en smord, ugnsfast form.
Strimla och fräs baconet knaprigt. Skiva paprikan. Fördela paprika och bacon över kycklingen.
Vispa grädden och rör ner chilisås. Smaka av med salt och peppar. Fördela blandningen över kycklingen och stö över jordnötter. Gratinera i ugnen i ca 20 minuter.

              

Varje gång jag gör denna rätt blir jag lika ställd när jag kommer till det där med att vispa grädden. Vadå vispa grädden?! Vispgrädde har man ju på deserter! Men man ska alltså vispa grädden och det blir väldigt gott när rätten gratinerats. Jag har dock använt mig av Sweet Chilisås och jag antar att det egentligen ska vara vanlig chilisås, men första gången jag gjorde detta recept så hade jag bara sweet chili hemma och sen har jag fortsatt med det då det funkade alldeles utmärkt.
Jag gillar verkligen den här kokboken som receptet kommer ifrån. Recepten är lättlagade och väldigt goda. Jag kommer dela med mig av fler av dem eftersom jag ofta lagar mat från boken och flera av recepten tillhör mina favoriter :)



Smaklig måltid!

Kram!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0