Födelsedagstårtan


Hej Ninni

Här kommer så det efterfrågade receptet på min födelsedagstårta. Jag är egentligen inte särskilt förtjust i tårtor. men jag gjorde den här till min födelsedag förra året och den blev verkligen en succé. Tidigare har min favorit varit en chokladtårta som min mamma brukar göra, den har flera lager olika sorters choklad. Men den har nu blivit nedknuffad till andra plats för detta är numera min officiella födelsedagstårta:

Moussetårta med rabarber och jorgubbar

8-10 bitar

3 dl skalad och skuren rabarber (ca 200g)
1 dl socker
3 dl tjock vaniljkräm (tex marsànkräm)
2 färdiga tårtbottnar
1 liter färska jordgubbar
200 g färskost av philadelphiatyp
1 ½ dl vispgrädde
1 dl socker
6 gelatinblad
blandade färska bär till garnering

Koka rabarbern med sockret till en mjuk kompott. Låt kallna. Blanda den med vaniljkrämen, hemlagad eller tillagad enligt anvisningarna på förpackningen.
Lägg den ena tårtbotten i en form med löstagbar kant, ca 22 cm i diameter. Bre på rabarber- och vaniljsmeten.



Lägg på den andra tårtbotten. Snoppa och mixa jordgubbarna släta med stavmixer eller i matberedare.
Vispa ihop färskost, vispgrädde och socker till en slät massa. Vänd ner de mixade jordgubbarna i ostsmeten. Vispa slätt.

    

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten 10 minuter. Ta upp och smält dem i en kastrull på svag värme. Rör ner gelatinet i lite av jordgubbssmeten. Blanda ner resten av smeten. Häll smeten ovanpå tårtan. Ställ kallt 2-4 timmar.



Garnera tårtan med de färska bären strax före servering.



För mig är det moussen i tårtan som gör det :) och sen är det ju också en perfekt sommartårta, kanske något för midsommarfirandet?!


Kram!
  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0