Hemmafruar vs partypinglor


Hej Ninni

En regnig söndag som den här så har jag passat på att läsa en hel del andra bloggar, hämtat inspiration och funderat kring vad som egentligen gör en bra blogg.
Det enklaste svaret är väl kanske en lagom blandning av text och bild och sen beror det självklart på vad man som läsare är intresserad av. Känner man författaren blir det ju roligare att följa bara därför, men gör man det inte så spelar sättet att skriva på, författarens språk, en stor roll i alla fall för mig.
Förutom vänner och bekantas bloggar så finns det några andra som jag fastnat för och nu följer slaviskt :) och anledningen till att jag fallit för dessa bloggar är just sättet de är skrivna på.

En annan tanke som slagit mig när jag letat mig fram i bloggvärlden är att det hela tiden återkommer två typer av bloggare, självklart finns det en massa olika typer men dessa två är framträdande. Det är alltså som rubriken avslöjar hemmafruarna och partypinglorna. Det är kanske inte något nytt och det har säkert skrivits om det förr, men jag har inte utforskat bloggvärldens särskilt mycket alls förrän nu.

Partypinglorna känner väl de flesta till - de festar, de omger sig med kändisar, de viker ut sig och har en förkärlek för silikon och skönhetsingrepp av alla de slag. Det är mode, skönhet och helt enkelt väldigt mycket ytlighet.
Hemmafruarna däremot är dessa ungar tjejer som tar oss tillbaka till 50- 60-talet, men med en modern twist. De lagar mat, bakar, pysslar, odlar både blommor och kryddor, inreder, de gifter sig och skaffar barn relativt tidigt i livet, de är miljömedvetna och återanvänder, dvs fyndar second hand både när det gäller mode och inredning. 

Det finns ju så klart flera gemensamma nämnare mellan dessa två typer, flera av dem försörjer sig helt eller delvis på att blogga, de skriver om skönhet och mode även om stilarna skiljer sig åt, de anser sig nog båda vara feminister och jämställda fast på olika sätt, båda känner av de krav som finns på unga kvinnor att vara perfekt oavsett vad deras image är. Dock måste jag applådera de senare, dvs hemmafruarna, för en mer hälsosam och som jag ser det positivare trend!

 Bild från google


Jag själv då, var passar jag in? Ja, det kan jag väl med lätthet konstatera att det är hos hemmafruarna, även om jag långt ifrån uppfyller alla kriterier. Men med partypinglorna har jag inte mycket, om ens något gemensamt med längre, om jag någonsin haft det...

Det var lite av mina tankar kring bloggvärlden så här en söndagkväll. Fem veckor kvar till semester *suck*

Kram!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0