Middagstips: Köttfärslimpa


Hej Ninni

Ikväll blev det alltså köttfärslimpa till middag och det är ytterligare ett recept från LCHF på mitt sätt (Ulrika Davidsson). Köttfärslimpa har jag alltid gillat och det här receptet ändrat verkligen inte på det. Underbart gott, enkelt att göra och det går snabbt att slänga ihop.

Italiensk köttfärslimpa

1 vitlöksklyfta
500 g nötfärs
1 ägg
1 dl grädde
1 msk torkad oregano eller basilika
½ tsk salt
1 krm svartpeppar
1 paket mozzarellaost, 125 g
1 msk grön pesto
10 svarta oliver, skivade
50 g pinjenötter
2 askar cocktailtomater á 250 g
1 rödlök
1 msk olivolja
50 g rucolasallad

Sätt ugnen på 175 grader. Skala och hacka vitlöken fint och blanda med färs, ägg, grädde, örter, salt och peppar.
Skär mozzarellan i tärningar och blanda med pesto.
Smörj en ugnsfast form med olja och lägg på färsblandningen. Gör ett snitt i färsen och lägg i mozzarellan. Täck över med färs och forma till en limpa. Dela oliver och tryck ner i limpan. Strö på pinjenötter.
Dela tomaterna och skiva rödlöken. Lägg detta runt köttfärslimpan och häll över lite olja. Sätt in i ugnen i ca 25 minuter.
Servera köttfärslimpan med rucolasallad.


                                              


Jag använde röd pesto istället för grön och det funkar det med. Sedan använde jag inga oliver för det tycker jag inte alls om. Även om recepten är bra får man ju ändra lite här och där så det passar en själv :)

                          




Kram!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0