Sallad till lunch


Hej Ninni

Idag blev det ytterligare ett recept från boken LCHF på mitt sätt (Ulrika Davidsson) och denna gång blev det en matig och riktigt god sallad pefekt för säsongen:

Sommarsallad

4 portioner

4 skivor parmaskinka
75g skalade hasselnötter
150g blandad sallad
1 rödlök
2 avokador
1 citron
salt
250g färska jordgubbar
300g fetaost
några dillkvistar
olivolja med citron
vit balsamvinäger

Sätt ugnen på 250 grader. Fördela parmaskinkan på en ugnsplåt med bakplåtspapper och rosta den i ugnen i ca 7 minuter. Rosta hasselnötterna i en torr stekpanna.
Skölj salladen och fördela på ett stort fat. Skala och skär rödlöken i tunna skivor och lägg över salladen. Fördela de rostade hasselnötterna över salladen. Skala och kärna ur avokadorna och skär dem i skivor. Skär citronen mitt itu och pressa ena halvan över avokadoskivorna. Strö lite salt över och fördela avokadon över salladen.
Skölj jordgubbarna, skiva dem i 4 delar och strö dem över salladen. Smula fetaosten och bryt parmaflarnen i bitar. Fördela över salladen.
Skiva den andra halvan av citronen och dekorera salladen med den. Toppa med lite dill. Ringla olivolja och balsamvinäger över salladen och servera.



Jag använde vanliga naturella cashewnötter istället för hasselnötter och jag lät bli att rosta dem. Jag använde inte heller någon rödlök eftersom jag inte är så förtjust i lök i sallad. Hade ingen dill hemma så det hoppade jag över.
Den här salladen innehåller mina favoriter; jordgubbar, fetaost och avokado så den blev en perfekt lunch för mig. Nu ska jag ta och baka så jag har något att bjuda på imorgon. Återkommer med fler recept senare. Whoopie!! ;)

Kram! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0