Somrig pasta


Hej Ninni

Måndag, regnet öser ner och det är snart dags att gå på ett kvällspass på cirkusen, så jag tänkte det kunde muntra upp lite med ett recept på en riktigt god pastarätt som jag unnade mig i helgen. Det är en av mina favoriter och ska man göra pasta så borde man helt klart alltid välja färsk:

Tagliolili med citron, fetaost och basilika

4 portioner

500 g färsk pasta, gärna tagliolili
skal och juice från 1 citron (ca ½ dl)
5 msk riven permesan
200 g fetaost
1 kruka basilika
2 msk rostade pinjenötter
olivolja
salt, peppar

Koka pastan. Häll av den i ett durkslag, men spara ca 2 msk av kokvattnet i kastrullen.
Häll tillbaka pastan i kastrullen. Tillsätt 4 msk olja, citronskal, juice och permesanost. Smula ner ¾ av fetaosten och basilikabladen. Vänd runt ordentligt. Krydda med ½ tsk salt och 1 krm peppar. Strö över resterande fetaost och pinjenötterna.
Servera genast!




Kram!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0