Boktipset

Hej Ninni

Har precis kommit hem efter ett kvällspass på jobbet och som avslutning på dagen tänkte jag komma med ett nytt boktips. Har precis läst klart
Min bästa väns dotter (My Best Friend's Girl, 2006) av Dorothy Koomson. Tidigare har jag även läst en av hennes andra böcker: Marshmallows till frukost.

          Bilder från google


"Kamryn och Adele var bästa vänner tills Adele gjorde det oförlåtliga och låg med Kamryns stora kärlek, Nate. Som om inte det skulle vara nog blev hon gravid och födde hans barn. När Kamryn får reda på sanningen, två månader före sitt bröllop, bestämmer hon sig för att aldrig träffa någon av dem igen. På ett ögonblick mister hon de två viktigaste människorna i sitt liv.
Men några år senare landar plötsligt ett brev på dörrmattan som berättar att Adele är döende. Hon håller på att förlora kampen mot sin leukemi och vill att hennes bästa vän ska adoptera den nu femåriga dottern Tegan.
Kamryns tillvaro rasar ännu en gång. Hon som bestämt sig för att aldrig skaffa några barn, måste kanske bli mamma. Till Nates och Adeles dotter.
Där börjar hennes livs svåraste resa. Mot ansvar och insikt, förståelse och förlåtelse, men framför allt mot den stora kärleken."

Jag gillar Koomsons sätt att skriva på. Även om hennes böcker är ganska förutsägbara, så är de ändå varma och underhållande. De handlar om hur komplicerade vuxna relationer kan vara och tar upp frågor kring vänskap, död, svek och förlåtelse. Båda de böckerna som jag har läst hittils handlar också om kärleken till barn som inte är ens biologiska, men som på ett eller annat sätt ändå kommer att bli som ens egna.

Jag är verkligen inne i en riktig läsperiod just nu. Har alltså precis avslutat denna bok, men har ytterligare tre böcker som ligger och väntar på nattduksbordet. Sen har jag ytterligare två som jag reserverat på biblioteket, så det blir mycket läsa i sommar :)

Kram!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0