Vad ska bebin heta?


Hej Ninni

Har ett tips om man känner sig lite nere eller på dåligt humör, eller helt enkelt bara behöver ett gott skratt. Kan kanske verka lite konstigt, men när jag känner för att skratta lite så brukar jag läsa födelseannonserna i tidningen...
Varför skulle det vara så roligt då? Helt enkelt för att jag kan ha så kul åt många av de namn som dagens föräldrar väljer åt sina små knattar! Idag tror jag nästan att det blev jackpot - dagens bästa var nämligen en liten stackare som hade fått namnet Ture!! Fruktansvärt - stackars, stackars barn!! Ja, jag vet att många inte håller med mig, men just i det här fallet har jag lite att luta mig på skulle man väl kunna säga. Både min farfar och min morfar bar nämligen det namnet och min far har det som andranamn, men även om det då för mig är ett släktnamn så skulle jag aldrig ens tänka tanken att döpa mitt barn till Ture!!
Självklart finns det många fina namn av det äldre slaget, men det finns också många som är gamla av en anledning - de borde få vila i frid tillsammans med dem som bar dem förra gången de var aktuella. Jag och en kompis brukar roa oss med att komma på så många hemska namn vi kan, bara för att det får oss att skratta :) Jag tycker att det idag har kommit att handla mer om föräldrarna än om barnen, man tänker bara på sig själv för att man vill ha ett ovanligt och annorlunda namn på sitt barn och man glömmer bort att det här nya lilla pyret ska bära sitt namn i hela sitt liv, i alla situationer!
Alla har väl självklart olika smak, men jag hörde ett väldigt bra exempel på när det här med valet av barnets namn höll på att sluta väldigt fel. Det var en bekant till min mor som fått en liten grabb och nu skulle han ju få ett namn också. Det föräldrarna funderade på var en ganska ovanlig sammansättning av två namn, men de var ändå lite osäkra. De diskuterade lite mer och så säger pappan tillslut: "Men tänk när han står där i kyrkan och ska gifta sig och prästen säger - tager du denna NN?!" När man sa det på det sättet så lät det helt enkelt inte bra alls och föräldrarna tog det kloka beslutet att välja bort ett av namnen, för som sagt den nya personen som du satt till världen ska bära namnet du väljer åt honom eller henne resten av sitt liv!!!

Det kanske kan vara värt att tänka på iaf :) Här öser regnet ner och smattrar mot rutan, ganska skönt att krypa upp i soffhörnet med en kopp te och en bra bok, en recension kommer senare.

Kram!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0