Middagstips: köttfärssås


Hej Ninni

Köttfärssås och spaghetti är väl aldrig fel, men här kommer ett recept med lite annorlunda smaker. Det kan ju bli lite tråkigt med bara det samma gamla vanliga hela tiden så varför inte testa en vardagsrätt med en tvist? Det var mamma min som tipsade mig om detta recept och jag tänkte att det passade extra bra nu när det närmar sig juletid - rätten är kryddad med lite julkänsla helt enkelt:)

Köttfårssås med rotfrukter

4 portioner

1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 morötter ca 200 g
1 palsternacka ca 200 g
1 msk smör eller margarin
500 g nötförs
1 msk tomatpuré
500 g krossade tomater
1 ½ dl vatten
½ buljongtärning
1 tsk kardemummakärnor, stötta
salt och peppar

Skala lök, vitlök, morötter och palsternacka. Hacka lök och vitlök, riv rotfrukterna grovt. Smält matfettet i en gryta och stek köttfärs, lök, och vitlök. Rör ner rotfrukterna och låt dem steka med några minuter.
Rör ner tomatpuré, tomatkross, vatten, buljongtärning och kryddor. Låt sjuda ca 15 minuter. Smaka ev av med mera kryddor.
Servera med pasta och bröd.



Jag rev ju såklart massor med permesanost över också, men det är ju en smaksak. Nu blir det ett kvällspass på cirkusen - underbart en fredag...

Kram!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0