Iakttagelser...


Hej Ninni

Äntligen är jobbhelgen över, kanske att jag inte borde klaga för det är ju trots allt fyra veckor sedan jag jobbade helg sist i och med att jag tog ledigt den helgen jag hade besök, men det är mycket man borde...
Helgen har ändå gått fort, men breven blir ju lite lidande när det enda jag gör är att jobba. Därför tänkte jag att jag kanske skulle komma med en ny infallsvinkel på detta.
Jag gillar att iaktta folk, och nu menar jag inte på ett obehagligt stalker sätt, utan mera att jag tycker människor eller närmare bestämt människors beteende är väldigt intressant. Öppnar man bara ögonen i vardagen så kan man lägga märke till en hel del beteenden som både roar och förbryllar. I och med att jag har ett jobb där jag dagligen möter en hel del människor så har jag ju många kandidater att använda i min forskning. Jag har nämligen många gånger skojat om att jag ska skriva en bok om allt man får vara med om när man jobbar inom handeln, människors beteenden när de handlar helt enkelt, för det är ju något som alla måste göra förr eller senare och som jag redan nämnt så är det av någon anledning en otroligt uppstressande situation vilket i sin tur medför en mängd märkliga beteenden. 
Så när det enda som händer är att jag går till jobbet så är det väl helt enkelt det jag får skriva om, men det handlar självklart inte om att hänga ut enskilda människor utan om mer generella saker man har lagt märke till. Det kan vara små saker bara och oftas så är det just det, de där små sakerna som folk gör som man kanske inte är medveten om - så kanske kan det här också bli tips från coachen på hur man blir en bättre kund ;)

Dagens iakttagelse handlar om plånboken - en ganska viktigt accecoar när man går och handlar.
Det självklara vore ju här att ta upp den äldre generationen och deras plånböcker, inte plånbok utan plånböcker, som samtliga skall letas igenom till förbannelse efter varenda liten krona, men det är något de flesta som lyckats hamna bakom en av alla dessa seniorer redan lagt märke till så vi skippar att gå närmare in på det.
Det jag tänker på är dessa överfyllda plånböcker som kan liknas vid någon sorts gödgris som håller på att spricka i sömarna. Det dessa plånböcker innehåller är dock inte pengar, utan framför allt kvitton och kort. 
Vi börjar med kvittona och jag undrar helt enkelt varför? Detta kommer bli en ständigt återkommande fråga - men allvarligt varför?? Varför denna samling av kvitton, ibland i tjockleken av en pocketbok. Är det kanske därför, för att man i tråkiga stunder ska ha något att läsa eller planeras det kanske något avancerat pysselprojekt som kräver att man sparar varanda kvitto man någonsin fått? Ibland är det ju bra om man sparar kvitton en tid det förstår jag, men då kan man väl lägga dem på en bra plats där hemma istället för att släpa med sig dem var man än går och därmed riskera allvarliga förslitningsskador...
Lägg då till denna redan överfulla tingest alla dessa evinnerliga kort. För det brukar oftats handla om en mindre kortlek som ska bläddras igenom innan rätt kort lokaliseras. Behöver man alla dessa kort? Använder man alla korten?
Tillsammans blir kvittona och korten i och för sig ett ganska effektivt vapen att använda i självförsvar, man kan ju alltid kasta det i huvudet på angriparen som garanterat kommer att svimma då plånboken förmodligen väger en del, men utöver det och kanske i funktionen som dörrstopp så är den där överfulla plånboken inte så effektiv. Det tar ett bra tag innan man lyckats gräva fram pengarna eller som sagt det rätta kortet och under den tiden har kön bakom garanterat växt en hel del, blickarna från de andra kunderna är inte nådiga och expeditens blick har liksom blivit lite dimmig då hon förmodligen funderar på vad hon ska laga till middag eller om hon rent av hinner springa på toaletten medans du letar.
Motsatsen till den gigantiska plånboken som när som helst kommer att explodera pågrund av sitt eget innehåll och sprida kort och kvitton över hela kassadisken är den minimala yttebytte-plånboken.
Igen varför? Varför väljer man den allra minsta plånboken man bara kan hitta och fyller den med både sedlar, mynt och kort? Visst den tar liten plats i väskan eller fickan, men utöver det så medför den bara problem jag lovar, för när du väl ska betala och då få upp det du en gång lyckats pilla ner så kommer det inte att gå lika bra. Precis som i föregående exempel så tar det ganska så lång tid och kräver en hel del tålamod och fingerfärdighet för att få fram det betalningsmedel du avser att använda - och det är egenskaper som de flesta saknar i en stressad situation...

Så dagens tips från coachen: rensa i röran och skaffa en plånbok av lämplig storlek!!


Kram!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0