middagstips: Lax med bulgur


Hej Ninni

Det här receptet testade jag för ett tag sedan och det är precis så gott det låter. Egentligen kanske det nästan är lite mer sommarmat, men det funkar bra nu på hösten också, då ju apelsinerna är godare också:

Laxbulgur med limedressing

4 portioner

3 dl bulgur
6 dl hönsbuljong
600 g skinn- och benfri laxfilé
smör
½ tsk salt
1 krm svartpeppar
2 apelsiner
2 avokado
2 msk hackad persilja

Limedressing:
2 dl lätt cremé fraiche
rivet skal av ½ lime
1 msk flytande honung
2 krm salt

Blanda ihop dressingen. Tillaga bulgur enligt anvisning på förpackningen (Nej, jag tänker inte tala om hur man gör...) Skär laxen i kuber. Stek dem runt om i smör i en stekpanna ca 3 minuter. Salta och peppra. Skala apelsinerna och dela dem i bitar. Dela, kärna ur, skala och tärna avokadon. Blanda bulgur, apelsin, avokado, persilja och lax. Ringla över limedressingen.



Lätt som en plätt!! Jag har ingen egen bild på detta recept eftersom jag var så väldigt hungrig när jag gjorde det, så det fanns helt enkelt inte tid för någon fotosession. Därför snodde jag en bild från arla.se där receptet också kommer ifrån.
Man kan så klart byta ut bulgur mot couscous eller matvete. Jag använde quinoa för det var det jag hade hemma.


Kram!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0