Tips: en bra gå-bort-present


Hej Ninni

Eftersom Finaste och Strofiskaren flyttat till en ny bostad så ville jag ju ha med mig något till dem när jag nu hälsade på där för första gången. Jag visste ju inte riktigt hur de hade det inredningsmässigt så därför blev det något de kunde äta där hemma istället:



Jag blandade helt enkelt de torra ingredienserna till frukostmuffins i en fin glasburk, skrev ner receptet och skickade med muffinsformar. Väldigt enkelt, men ändå en rolig och annorlunda present, funkar ju inte bara när någon flyttat utan också om man ska bort på middag eller liknande. Brukar alltid uppskattas!
Här får du också receptet på dessa mumsiga och saftiga frukostmuffins:


Nyttiga Frukostmuffins

12 st

3 dl fiberhavregryn
3 dl siktat dinkelmjöl
1 dl pumpakärnor
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
250 g lätt kesella
½ dl smör-&rapsolja
1 dl mjölk
2 ägg

Sätt ugnen på 225º. Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Tillsätt kesella, smör-&rapsolja, mjölk och ägg. Rör ihop till en jämn smet. Klicka ut smeten i muffinsformar. Strö ev över lite extra pumpakärnor. Grädda i mitten av ugnen 13-15 minuter. Låt svalna.

Bara att baka själv eller ge bort till någon annan. Om du vill göra dem själv så är ett annat tips är att blanda de torra ingredienserna i en bunke på kvällen. Sedan är det bara att fylla på med resten av ingredienserna och grädda på morgonen. Halva jobbet är gjort och det känns inte som ett lika stort projekt att baka på morgonen när man är lite trött i ögat :)


Kram!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0