Fillimpa


Hej Ninni

Det är bara att acceptera att jag helt enkelt inte klarar mig genom livet utan bröd. Utan bröd blir själen ledsen och det så kan man ju inte ha det. Så här kommer receptet på brödet jag bakade igår. Det är en fillimpa, alltså en limpa gjort på filmjölk och inte en limpa med en inbakad fil... ja, jag vet den var dålig, men om du läste serierna om Lucky Luke och Bröderna Dalton när du var liten så vet du vad jag menar :)

Fillimpa

2 limpor

5 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
4 dl rågsikt
2 ½ dl rågkross
1 dl vetekli
½ dl vetegroddar
1 tsk salt
4 tsk bikarbonat
(½ dl solroskärnor alt. krossade hasselnötter)
(1 dl russin)
1 liter filmjölk
2 dl mörk sirap
1 msk smör
rågkross

Ugn 175º
Blanda alla torra ingredienser noga. Solroskärnor/hasselnötter/russin är valfritt, brödet blir lika gott utan. Rör därefter ner filmjölk och sirap och blanda väl, till en lös och klibbig smet.
Smöra två 1 ½ liters avlånga brödformar. Strö rågkross i botten. Fördela smeten i formarna och grädda i nedre delen av ugnen i knappt två timmar.

(Tips! Täck brödet med aluminiumfolie efter en stund i ugnen. Då bränns inte ytan.)



Det behövs en stor skål när man ska blanda ihop smeten för det är många ingredienser, men det är lätt att göra och det blir ett riktigt gott bröd. Ett annat tips är att inte ta för mycket rågkross i botten av formen, utan bara precis så att det täcker botten för annars kommer du ha rågkross precis överallt när du ska skära upp brödet. Även fast man använder lite så släpper rågkrossen som du kan se på bilden, men det får man leva med om själen ska bli glad :)

Kram!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0