Middagstips: Tomatsoppa


Hej Ninni

Lediga onsdagen idag och jag har pysslat på här hemma eftersom det fortsätter att regna. På förmiddagen var det dock uppehåll så jag passade på att slänga lite av blommorna på balkongen då de börjar se ganska ledsna ut nu. Måste snart ta mig iväg och inhandla lite höstblommor istället.
Ännu en bra sak med hösten är det passar så bra att laga en massa smakrika och värmande soppor och det blir dagens middagstips:

Tomat- och paprikasoppa

4 personer

2 gula lökar
2 tomater
1 burk grillad paprika (ca 350 g)
2 msk olivolja
1 ½ dl mild eller het ajvar relish
1 liter vatten
3 msk koncentrerad kycklingfond
½ dl färskpressad citronjuice
ev. naturell yoghurt att klicka i
salt, peppar

Skala och strimla löken. Tärna tomaterna. Häll av och grovhacka paprikan. Hetta upp en stor kastrull med olja. Fräs lök, tomat och paprika ett par minuter. Rör ner ajvar. Tillsätt vatten, fond och citronjuice. Låt koka i ca 15 minuter. Smaka av med 1 tsk salt och 2 krm svartpeppar. Mixa slät med stavmixer. Häll upp i skålar. Klicka ev. i lite youhurt.



Till soppan blev det ett morotsbröd som jag också passade på att baka idag, receptet får du en annan dag. Ikväll kommer Bästaste A hit för att se film och mysa lite innan hon drar iväg till huvudstaden igen. Allt som allt en bra ledig dag med andra ord :)


Kram!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0