Honungskakor


Hej Ninni

Här kommer så receptet på kakorna jag bakade här om dagen. Det blev lite sent idag då jag jobbat kvällspasset, men nu är det bara morgondagen kvar innan jag får ledig helg:


Mjuksega honungskakor


ca 20 st

2 ägg
1½ dl strösocker
½ dl vispgrädde
1½ dl flytande honung
1 msk smält smör
2 dl finhackad sötmandel
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
florsocker till garnering

Ugn 200º
Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt grädde, honung och smör. Blanda mandeln med vetemjöl och bakpulver. Blanda ner i äggvispet och rör till en jämn smet. Bred ut den i en långpanna, ca 25x35 cm, klädd med bakplåtspapper.
Grädda i nedre delen av ugnen, ca 20-30 minuter tills den är gyllenbrun. Låt kakan svalna, sikta över florsocker och skär upp i den i bitar inför serveringen.



I receptet står det att kakan ska gräddas i 20-30 minuter, men alla ugnar är ju olika och jag kan säga att min hade det varit nog med 15 minuter. Jag hade inne kakan i nästan 20 minuter, men det blev lite för länge så så värst sega blev de ju inte. Man får hålla lite koll helt enkelt så blir de nog både mjuka och sega.

Kram!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0