Chokladsnittar med apelsin & vit choklad


Hej Ninni

Här kommer receptet på de småkakor som jag bjöd på när det var födelsedagsfika. Det kommer från en tidning som jag tjuvläste på jobbet, japp sådant gör jag för att jag kan, och jag tror att den heter Hembakat. Första satsen av dessa kakor misslyckades totalt, men med lite hjälp av min snälla mamma så insåg jag att det krävs en matberedare eller elvisp för att få ihop degen. Det går inte alls bra om man försöker göra den för hand, i alla fall inte för mig, men tillslut blev det riktigt goda kakor:


Chokladsnittar med apelsin & vit choklad


36-40 st

200 g smör, rumsvarmt
2 ½ dl strösocker
1 msk ljus sirap
1 ½ tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
5 dl vetemjöl
1 dl kakao
rivet skal av ½-1 apelsin
1 dl vit choklad, hackad

Sätt ugnen på 175º. Blanda alla ingredienser utom den vita chokladen till en fast deg, gärna i matberedare. Vänd ner den vita chokladen. Forma degen till två avlånga längder och lägg på en bakplåtspappersklädd plåt. Platta till längderna något. Grädda kakorna mitt i ugnen i 10-12 minuter. Låt svalna något innan du skär till snittar på diagonalen.



Lagom till ledigheten kom förresten både värmen och norrmännen, så jag antar att man får säga att det är sommar på riktigt nu. Återgår nu till semestrandet :)

Kram!




Trackback
RSS 2.0