Dagens boktips


Hej Ninni

Nu var det länge sedan det kom ett boktips här, men så är det med läsningen för mig - det går i vågor. När jag är inne i en läsperiod så läser jag ut en bok på ett par dagar, men sedan så går det som över på något sätt och jag kan hålla på med en bok i flera veckor/månader. Det behöver nödvändigtvis inte bero på boken, utan att jag helt enkelt inte är på läshumör just då.
Boktipset för den här veckan är dock en bok som jag stäckläst, inte en gång utan flera gånger. Det är en av mina absoluta favoritböcker, nej inte en av - det är min absoluta favorit - ingen tvekan om den saken. Boken är otroligt välskriven, det är framför allt det vackra språket som gör det, men det är också en spännande berättelse. Bara titeln i sig är så vacker att man nästan får lite gåshud och förväntningarna på innehållet stiger och du kommer inte bli besviken jag lovar.
Läs Den vidunderliga kärlekens historia av Carl-Johan Vallgren:


"Det  är inte bara hans kärlek som är vidunerlig - utan också han själv, Hercule Barfuss. Alltsedan han föddes på ett glädjehus i Köningsberg 1813 har han väckt människors fasa med sin vanställdhet. Han är också döv, och dvärg, men han har fått en sällsynt gåva -  förmågan att läsa andra tankar. Den kommer att skänka honom ett våldsamt och märkligt öde, och farliga fiender...
Vi följer Hercule till kloster och dårhus, till Vatikanen och varitésällskap, Swedenborgianer och salonger, och får också inblick i framväxten av de dövas språk. Men först och främst är romanen en förunderlig och gripande kärlekshistoria. Hercule Barfuss glömmer aldrig den flicka som föddes på bordellen samma natt som han, och samhörigheten med henne, Henriette Vogel, blir ledstjärnan för hela hans liv."



Jag har tänkt tipsa om denna underbara roman långt tidigare, men då det var ett tag sedan jag läste den sist så har det inte blivit av. För ett tag sedan blev jag dock återigen påmind om denna fantastiska läsupplevelse då jag på en annan blogg upptäckte att författaren minsann inte bara skriver bra, han sjunger helt klart godkänt också. Nu verkar det tyvärr vara något problem med att lägga in en video här, men sök gärna på Carl-Johan Vallgren på Youtube.com. Hans Brev till Isabelle är ett förslag att lyssna på.

Så nu har du fått tips på vad du kan göra i helgen, läs boken!! Själv ska jag jobba, ett kvällspass väntar och sedan jobbhelg på det. Men jag hoppas du får en bra helg ;)

Kram!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0