Hej på dig!


Hej Ninni

Trött och ont i kroppen efter en lång jobbhelg så har egentligen inte så mycket att komma med förrutom en liten iakttagelse.
Har tänkt på och lagt märke till det här ganska länge - människors oförmåga till vanlig enkelt hövlighet. Det jag syftar på är helt enklet det här med att hälsa. Jag vet inte hur många gånger jag har sagt hej till kunder och bara fått en tom blick tillbaka om ens det...
Jag förstår inte riktigt vad som är problemet? Hur mycket energi krävs det att bara öppna munnen och säga hej? Tydligen en hel del, fast egentligen handlar det väl inte om vad som krävs utan mer om att butikspersonal inte riktigt är värd det där hejet, de sitter ju bara där. Många kunder tror jag inte ser personen på andra sidan disken. Där är bara någon difus robotliknande varelse som man lämnar pengar till, ibland inte ens i handen som sträcks fram utan man kastar bara fram dem på disken och går utan därifrån utan ett enda ord.
Ibland har jag lust att bara fortsätta säga hej till kunden bara för att se om man faktiskt får en reaktion tillslut och kanske till och med ett hej om man envisas tillräckligt länge.
Det kanske inte verkar som en så stor grej att irritera sig på, men precis därför - för att det krävs så lite att uppmärksamma att det faktiskt är en person och inte en maskin som är där för att ta betalt av dig - så är det irriterande. Är det så att du verkligen inte orkar lyfta blicken och öppna munnen så finns det faktiskt kassor som sköts av riktigt maskiner, men så länge du väljer att gå till en kassa bemannad av en mänklig varelse så är det väl inte för mycket begärt att du klämmer ur dig ett hej?

Dagens tips från coachen: Får du ett hej returnera det gärna!

Det var allt jag hade på hjärtat idag. Nu ska jag avsluta denna söndag som jag tillbringat i bunkern medan resten av stan varit ute och njutit av solen. Nu är när arbetsdagen är över så har dock vädret istället förvandlats till snö och blåst, men jag ska inte klaga så mycket egentligen för jag har det ganska bra här i soffan under min rosa fluffiga filt - och så går Pretty Woman på 5:an. Den har jag ju bara sett ungefär 1000 gånger, men den går att se igen :)


Kram!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0